okupace,válka osvobození v literatuře
Okupace,
válka a osvobození v literatuře
Okupace
znamenala pro českou literaturu a kulturu vůbec velmi složité a těžké období.
Mnoho autorů nesmělo publikovat, řada byla odvlečena do koncentračních táborů
(Karel Poláček, Arnošt Lustig), někteří byly popraveni (Vančura, Fučík). Byla
nastolena ostrá cenzura a čeští spisovatelé se museli přizpůsobit nové situaci.
Jako první na nově vzniklou situaci reagovala poesie. Naši básníci využili
obrazového vyjádření, aby jejich díla prošla cenzurou a dostala se ke čtenáři
(symboly, metafory, jinotaje, podobenství). Z počátku ještě mohli některé básně
vycházet, později už cenzura nepropustila žádné české verše, takže celá
básnická díla mohla být souborně vydána až po osvobození.
1.
Hlavní motivy a) motiv matky -
symbolem života, domova, bezpečí.
b) motiv domova - dětství
c) motiv Prahy - stává
se symbolem samostatnosti, starobylosti, kulturnosti
d) motiv
kulturních tradic - autoři připomínají slavné postavy z řad spisovatelů
e) motiv slavné
historie - husitství
2. Forma - vznikají monumentální (velkolepé) patetické básnické
skladby zachycující nejvýznamnější okamžiky literatury 1938-1945 - mobilizace,
Mnichov, protektorát, Heindrichiáda, pražské povstání, osvobození.
František HALAS - jeho tvorba patří k vrcholům české okupační poesie,
píše verše, které vyjadřují pocity zrazeného národa, ale nevyjadřují
zoufalství, autor chce alespoň částečně posílit naději národa a nepropadat
zoufalství. Oporou pro svou naději hledá v domově, dětství, mateřský jazyk.
První skladbou bylo Torzo naděje
- básnický deník roku 1938, byl to rok národní katastrofy a těžké zkoušky
pro jedince i celý národ. Vrcholem sbírky jsou básně :
Mobilizace - (psáno formou pásma) - zachycuje atmosféru noci, kdy byla
vyhlášena mobilizace. Označuje jí za
erbovní klenot země (něco neopakovatelného), a sice proto, že národ prokázal
své kvality (morální), zdůrazňuje nadšení lidí kteří chtějí bránit svou vlast
„slunce vycházelo z vojáků“. Druhá část básně je kontrastní, po nadšení a
odhodlání nastupuje bezmocný vztek těch, kteří museli odevzdat zbraně, pocit
beznaděje a potupy. V okamžiku největší deprese chce autor posílit národ,
vyjadřuje víru v národní tradice a připomíná optimistické verše Jana Nerudy z
básně Jen dál.
Zpěv úzkosti - touto básní autor reaguje na mnichovskou zradu našich spojenců.
Název básně vyjadřuje obavu a úzkost, nikoli strach. Úvodní sloky tvoří tzv.
prolog (předmluva), v němž autor hodnotí svou dosavadní tvorbu a vytyčuje
program pro tvorbu následující. Nechce psát uplakanou osobní lyriku, ale bojové
verše pro národní kolektiv. Myšlenkové jádro básně tvoří sloka, která se
několikrát opakuje jako refrén „Zvoní, zvoní z rady zvon, z rady zvon“ - zvukomalba V ostatních slokách je
použito působivých básnických prostředků (např. kontrast, ironie, apostrofa -
oslovení neživé věci, abstraktního pojmu, personifikace - zosobnění.). Pojmy
Zrada a Hanba jsou psány velkým písmem (chce je zdůraznit).
Praze - oslovení Malověrný, se obrací ke všem, kteří propadly apatii,
poraženectví, strachu a domnívají se, že situace národa je definitivně
vyřešena. Symbolicky naznačuje zúčtování s nepřáteli i se zrádci. Chce
vyburcovat k aktivitě a připomíná naše národní tradice (chorál - Svatováclavský
a Husitský).
Ke 120.-tému výročí narození Boženy Němcové vydal Halas
sbírku Naše paní Božena Němcová -
obsahovala 17 básní, ve kterých uvádí fakta ze života spisovatelky. Němcová
se stává symbolem nejen velké umělkyně, ale i velkého člověka, který s velkou
vnitřní silou dokáže překonat bolest a utrpení (nevzdává se, hledá řešení), je
zároveň příkladem odvahy a osobní statečnosti.
Další básnickou sbírkou Ladění - má podtitul Básně dětem do usínání - zobrazuje svět dětství a rodiny jako
pevné zázemí a zdroj jistoty pro člověka, který žije v neustálém napětí a
pocitu ohrožení. Forma básní je velmi jednoduchá, prostá, podobá se lidové
slovesnosti. Dětské motivy mívají symbolickou platnost.
Sbírka V řadě - vyšla po osvobození a jsou v ní zahrnuty básně, které mohly
vyjít pouze ilegálně. Vedle motivů smrti a tragických obětí se objevuje také
motiv svobody.
Vladimír
HOLAN - rok 1938 - další mezník v jeho
tvorbě - promluvil jako jeden z prvních básníků. Svou poesií více zpřístupnil
širokému kruhu čtenářů. Okupační tvorba je shrnuta do cyklu: Havraním brkem - tento cyklus má několik částí,
zachycuje okupaci.
Září 1938 (první skladba) - patří k vrcholům okupační poesie, je
zde vystižena atmosféra doby- vyhlášení mobilizace a Mnichov. Velmi působivá je
např. báseň „Noc z Iliady“ - spojuje
novodobé události s mýtem o Trojské válce.
Odpověď Francii (druhá skladba) - tato
odvážná skladba neprošla cenzurou. Autor ostře odsuzuje zradu této země.
Označuje jí jako sobecký zločin. Poukazuje i na to, že se Francie dopustila
zrady sama na sobě. Zradila své ideály volnosti, rovnosti a bratrství. Nevyhýbá
se ani nevybíravým výrazům.
Zpěv tříkrálový (třetí skladba) - neprošla cenzurou a je věnována
obětem fašismu ve Španělsku a v Habeši.
Sen (čtvrtá skladba) - jinotajná báseň, která unikla
cenzuře. Zachycuje historické dění po Mnichovu. Základním obrazem je město -
rakev.
První testament (pátá skladba) - má
odlišný charakter, jedná se o epický příběh chmurného baladického charakteru.
Hlavní postavou je muž - sám básník, který marně hledá smysl života. Skladba
připomíná Máchu.
Za okupace napsal Holan lyrickoepickou poému o lásce a
smrti. Jmenuje se Terezka Planetová.
Autor nejprve vypráví o tragédii venkovského chlapce, který byl smrtelně
zraněn. Je k němu povolán lékař a ten u lůžka umírajícího vypráví o své dávné a
nenaplněné lásce k dívce Terezce.
Po osvobození vydal Holan sborník s názvem Dokument
- jsou v něm 4 skladby zachycující konec války a osvobození:
Dík Sovětskému svazu - óda veršovaná osvoboditelům.
Střetnutí zla a hrubosti války a bohatýrských mstitelů.
Panychida - obřad složený za všechny „bratry“ mrtvé, umučené a padlé v druhé
kruté válce proti Slovanům. Je psána jako polemika s bohem, který se netečně
dívá na všechny válečné hrůzy.
Rudoarmějci - soubor epických básní, které svou formou připomínají prózu.
Civilní námět je vyjádřen civilním výrazem bez patosu (velkolepost). Jednotlivé
básně jsou drobné příběhy ze všedního života ruských vojáků. Autor vykreslil
své postavy velmi objektivně s klady i zápory (ukázal je jako lidi - tzv.
nehrdinský hrdina)
Tobě - soubor epických básní, které zachycují drobné lidské příběhy z
válečné i poválečné doby. Svou formou se podobá předchozí skladbě (prosté i
někdy velkolepé).
Po válce (50-tá léta) se básník odmlčel a později
(60-tá léta) začal psát epiku. Podobně jako Halas a Hrubín je považován za
moderního pokračovatele K.H.Máchy.
František HRUBÍN - jako okupační tvorba se vyvíjela ve třech proudech:
1. Pokračoval
v intimní a meditativní poesii,
zamýšlel se nad údělem člověka a snažil se najít prostředek, jímž by překonal
úzkost ze smrti. Tyto verše jsou shrnuty ve sbírce Zpěv hrobů a slunce.
2. Politická
poesie - zachycuje válku i osvobození, zahrnuje nepublikovatelné verše ve
kterých se zamýšlí nad podstatou války, hledá její smysl, uvažuje o silách
které se v ní střetávají a o hodnotách o které se pobije. Této problematice
jsou věnovány 3. sbírky : Řeka nezapomění, Chléb s ocelí, Jobova
noc
3. Poesie
pro děti - vzniká řada sbírek určených výhradně dětem. Např. Hrejte si s
námi, Špalíček pohádek, Kuřátko a obilí, Říkejte si se mnou.
Ad. Jobova
noc - básnická skladba - skládá se ze čtyř zpěvů. Svou kompozicí připomíná
skladbu hudební. Hlavní postavou (symbolickou) je básník Job. Job je biblická
postava ze Starého zákona. Starozákonný Job je symbolem utrpení, ale i
trpělivosti a pevné víry. V lidové mluvě se často používá Jobova jména k
vyjádření něčeho zlého, špatného, katastrofického (noc běsů). V prvním a druhém zpěvu je zobrazena tzv. Stará země,
která prožívá postupný úpadek a je odsouzena k zániku. Job není schopen
pochopit vývoj, píše chmurné a pesimistické verše. Je to postava tragická,
pasivní a osamocená. Nepůsobivější je třetí
zpěv, ve kterém autor zachytil dobu okupace a války. Působivosti dosáhl
uměleckými prostředky :
-
máchovské protiklady.
-
užití zlidovělé písně „Čechy krásné“ jako refrénu.
-
metaforické obrazy (země - ulita, plná úzkosti, jako starý vzácný obraz, který
byl
vytržen z rámu, poškozen a znovu restaurován.
-
básnická oslovení.
-
řečnické otázky.
Čtvrtý zpěv je obrazem zániku Staré země (v bouři, ohni, blesku).
Job ji proklíná, rozhoduje se pro aktivní budování rodící se Nové Země (Job -
boj).
V roce 1948 - skladba Hirošima - byla vydána jen jednou a dále
nesměla být vydávána. Je pesimistická, provokuje k obavám. Nebyla přijata
kritikou -> nebyla optimistická. Je Hrubínovou reakcí na svržení atomové
pumy na japonské město. V poémě se prolínají události v Praze a Hirošimě stejného
času.
10 let po skladbě Hirošima vyšla Hrubínovi další
básnická skladba nazvaná Proměna
- prolínají se dva motivy - motiv antické báje o Dajdalovi a Ikarovi a
motiv současný - novinová zpráva pokusu s atomovou bombou. Dajdalos je symbolem
touhy člověka po volnosti, symbolem vynalézavosti, ale i tragédie člověka,
jehož rozum a tvůrčí schopnosti byly zneužity. Skladba končí naléhavou řečnickou
otázkou „Kdo po nás dal by jméno zemi ?“. Vyzývá dosud netečný dav k aktivitě
udržet v rovnováze rozum a srdce (Čapek).
Po válce vznikly další básnické sbírky např. Můj
zpěv, poéma Romance pro křídlovku.
I František Hrubín bývá označován jako moderní pokračovatel Máchův.
Vítězslav
NEZVAL - po celou dobu okupace píše
verše s vlasteneckými a politickými náměty. První sbírkou, která vyšla byla
sbírka Pět minut za městem - sbírka
lyrických básní s tematikou domova, rodné vesnice a české přírody. Zde hledá
jistotu v neutišené době a obrazně ukazuje odpor proti násilné okupaci. Do
sbírky byla zařazena i báseň „Óda na návrat Karla Hynka Máchy“.
Celou dobu okupace a války zachytil Nezval ve skladbě Historický obraz - byla vydána až po osvobození a
zachycuje nejvýznamnější události let 1938 - 45. Je rozdělena do tří částí :
První
část má chmurný baladický tón, v
básních je vyjádřena nejistota, strach z důsledků Mnichova. Často jsou
používány básnické obrazy soumraku, noci nebo přírodních katastrof (pád
komety).
Druhá
část je obrazem protektorátu. V
básních je vyjádřena nenávist okupantům, označuje je jako barbary, ďábly,
havrany, tváře katů, černé stíny.
Třetí
část je obrazem pražského květnového
povstání a osvobození Prahy, některé básně zachycují návrat prezidenta a vlády
do vlasti.
Jaroslav
SEIFERT - jeho okupační tvorba
probouzela ve čtenáři silný vlastenecký typ. Pohotově reagoval na dobové
události.
Zhasněte světla - vyšla koncem roku
Následující dvě sbírky o Praze: Světlem oděná - jsou zde autorovi vzpomínky na
pražské mládí. Básník se zastavuje na památných místech (Svatovítská hrobka
českých králů) a srovnává slavnou minulost a současné ponížení.
Kamenný most - cyklus romancí a legend ze staré Prahy. Využívá náboženských představ,
které nabývají symbolické platnosti.
Ke 120.-tému výročí B. Němcové - Vějíř Boženy
Němcové - zamyšlení nad vějířem
autorky. Seifert se snaží citově přiblížit autorku.
Přilba hlíny - má 3 oddíly, vyšla až po válce :
„Osm dní“ - zasahuje
ještě do roku 1937. Obsahuje 16 žalozpěvů napsaných po smrti prezidenta Masaryka.
„Říp v okně“ - obsahuje
vlastenecké verše, kterými chce autor posílit v českých lidech vlastenectví a
zároveň odpor k okupantům.
„S otevřenou náručí“ - obsahuje verše psané v ovzduší bojující Prahy, kdy se sám autor
aktivně účastnil bojů na barikádách. Jsou zde i básně z osvobození (9.5.39).
Jiří
ORTEN - autor židovského původu. Po
gymnáziu studoval herectví, ale za okupace byl pro svůj původ ze studií
vyloučen. Odmítl odejít do emigrace (zbytek rodiny odešel). Zemřel ve svých 21.
letech. Jeho první verše velmi připomínaly Wolkrovu poesii. Postupně však
poznává drsný svět, zlo a prožívá hluboké zklamání. Po válce byla vydána jeho
sbírka Elegie - vyjadřuje v
ní pocity vyděděnce, který kolem sebe vidí absurdní svět plný pokrytectví a
falše. V padesátých letech byla Ortenova poesie zakázána, ale přesto pronikala
především k mladým lidem.
Komentáře
Přehled komentářů
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
Tornado, earchquakes?! No, it is XEvil.
(MashaSaulp, 12. 12. 2017 19:28)